Checklista vid flytt

Det är dags att göra en checklista även kallad att-göra-lista då man bestämt sig för att flytta.

Rimligtvis börjar man med att bestämma hur mycket boendet får kosta per månad och år. Då böra man även räkna in energikostnader för uppvärmning av bostaden och hushållsel, samt kostnader för hemförsäkring. Därefter kan man lättare utvärdera vilket boendeform som är aktuell. Valet kan stå emellan exempelvis en flytt från radhus till villa, eller från villa till innerstadslägenhet. Då man bestämt sig för att exempelvis att flytta till en bostadsrättslägenhet från en hyreslägenhet är det dags att skaffa ett lånelöfte innan man ger sig in pågående budgivning på en möjligt framtida bostad. Då är det bra att kontakta olika bolåneinstitut och få en offert från dem avseende den låneform man tänkt sig, eventuella amorteringskrav och räntesats. Likaså bör man överväga om man har tänkt sig ha en mix av lån med både rörlig och fast ränta. Då bostad och finansiering är ordnad har man i regel bestämt tid för inflyttning. Nu är det en mycket god idé att skapa en checklista så att man slipper lägga energi på att ha allt i huvudet. Risken att man glömmer något viktigt minskar så klart.

checklist

checklist

 

Att-göra-listan
Något som är viktigt att komma ihåg att göra är att i god tid begära flyttning av el- och teleabonnemang avseende fast telefoni. För det fall man nu fortfarande har det. Likaså att anmäla till sitt försäkringsbolag att man har en ny adress från det aktuella flyttdatumet. I god tid bör man även anlita en flyttfirma eller boka lättare lastbil för det fall man flyttar med hjälp av vänner. Självklart ska man anmäla adressändring också. Det går att göra på internet. Är det ett helt hushåll med fler individer som flyttar kan man med fördel använda sig av planeringsverktyget Trello som är helt gratis att använda.